Review on The Monuments Men: Monumental Satisfaction?






















   Greetings dear readers! I have been meaning to watch this movie which I managed to fulfill that urge at Tanjong Golden Village (TGV) Cinema Wangsa Walk on Saturday evening (1st March 2014) with my brother in-law as both of us got nothing better to do since both of our wives went back to their hometown in Kuala Kangsar along with the in-laws as well (Why we both were left behind? Because we're both workaholic that is~ Hahahaha!!! Seriously. Naaah...)
   Salam sejahtera pembaca sekalian! Aku sebenarnya dah lama teringin nak tengok filem ni yang mana akhirnya berjaya jugak melampiaskan keinginan itu di Tanjong Golden Village (TGV) Cinema Wangsa Walk pada petang Sabtu (1 Mac 2014) dengan abang ipar aku kerana kami takde pape nak buat lepas balik kerja disebabkan kedua-dua isteri kami pulang ke kampung mereka di Kuala Kangsar bersama-sama dengan mentua aku dan juga (Mengapa kami berdua kena tinggal? kerana kami gila kerja~ Hahahaha! (tangan ke bahu, mata pandang atas~)

   We start with the director. George Clooney. He acts, he directs and he's one of producers. 3 of the films he's all three (act, direct and produce) while 2 of other films he only directs and acts. So he got 5 films as a director in his resume which mostly influenced by Steven Soderbergh and Coen brothers.
   Kita mulakan dengan pengarah filem ni iaitu George Clooney. Beliau pelakon, pengarah dan juga penerbit. Tiga daripada jawatan tersebut beliau terlibat dalam tiga buah filem dari keseluruhan lima filem bawah resume beliau manakala bagi dua buah filem lain dia hanya menjadi pengarah dan pelakon. Jadi sudah 5 filem beliau bertindak sebagai pengarah yang kebanyakan gaya pengarahan beliau dipengaruhi oleh Steven Soderbergh dan Coen bersaudara.

George Clooney to Jean Dujardin: " Do that tap dance again will you?"
   World War 2 is nearing its end. Lt. Frank Stokes (Clooney) approached the Allied leaders that the war means nothing if they lost all art treasure as collateral damage in combat or looted. So Lt. Stokes round up 7 men comprising of museum directors, curators, art historians and an architect nicknamed as the 'Monuments Men'. Their mission is to guide the Allied troops to search for stolen renaissance art pieces and return them to their rightful owners. As Matt Damon's character James Granger said in the beginning of the film, "You wanna go into the war zone, tell our boys what they can and cannot blow up?" to Clooney's Lt. Frank Stokes at the bar sounds promising enough.
   Perang Dunia ke-2 sudah hampir ke penghujungnya. Lt Frank Stokes (Clooney) berjumpa dengan pemimpin Tentera Bersekutu bahawa peperangan ini tiada maknanya jika mereka kehilangan kesemua harta seni yang tidak ternilai sebagai korban samada dalam pertempuran atau dirompak. Jadi Lt. Stokes mengumpulkan 7 orang lelaki yang terdiri daripada pengarah muzium, kurator, ahli sejarah kesenian dan seorang arkitek yang kemudiannya digelar sebagai 'Monuments Men'. Misi mereka adalah untuk memberi petunjuk kepada tentera Bersekutu untuk mencari karya seni zaman 'Renaissance' yang dicuri dan mengembalikannya kepada pemilik yang berhak. Matt Damon yang melakonkan watak James Granger berkata pada awal filem ini, "Kau nak pergi ke dalam medan perang, bagitau budak-budak kita apa yang boleh dan tak boleh diorang letupkan?" pada Clooney yang membawa watak Lt. Frank Stokes sewaktu di sebuah bar membuatkan aku teruja sikit nak pergi menonton.

"Thank you Daniel Craig for your schedule conflict." as Matt Damon tells his friend Clooney.
   So Lt. Stokes's (Clooney) 'Monuments Men' were Matt Damon as Lt. James Granger, Hugh Bonneville as Lt. Donald Jeffries, Bill Murray as Sgt. Richard Campbell, John Goodman as Sgt. Walter Garfield, Jean Dujardin as Lt. Jean Claude Clermont, and Bob Balaban as Pvt. Preston Savitz. Stokes asked Granger to extract information of the stolen arts from Claire Simone (Cate Blanchett) who was the Paris museum curator forced by the Nazi in overseeing the art confiscation.
   Jadi mereka yang menjadi pilihan Lt. Stokes (Clooney) sebagai 'Monuments Men' adalah Matt Damon sebagai Lt James Granger, Hugh Bonneville sebagai Lt Donald Jeffries, Bill Murray sebagai Sgt. Richard Campbell, John Goodman sebagai Sgt. Walter Garfield, Jean Dujardin sebagai Lt Jean Claude Clermont, dan Bob Balaban sebagai Pvt. Preston Savitz. Stokes meminta Granger untuk mendapatkan maklumat berkenaan hasil-hasil seni dicuri oleh Nazi dari Claire Simone (Cate Blanchett) yang merupakan kurator muzium Paris yang dipaksa oleh pihak Nazi dalam memantau kerja-kerja rampasan seni itu.

"We need to rehears our lines again Cate. I hate it when George shows his Asian slit eyes face when we ad-lip too much..."
    The remaining team members were in dire need of transportation took in a lone soldier without a platoon with a jeep, Sam Epstein (Dimitri Leonidas) who is handy too due to his ability to speak in German. They then divided in 4 groups to trace back the stolen artifacts and secure the remaining artifacts.
   Ahli pasukan selebihnya sangat memerlukan pengangkutan dan mereka menyerap seorang askar yang tiada platun tetapi bersamanya sebuah jip rampasan perang iaitu Sam Epstein (Dimitri Leonidas) yang juga berguna kerana kebolehan beliau bertutur dalam bahasa Jerman. Mereka kemudiannya dibahagikan dalam 4 kumpulan untuk mengesan kembali artifak yang dicuri dan menyelamat artifak yang masih ada.

"We're not fascinated by this film's humor. When involving art and Jews, things do get serious."

Bad ass military jeep as Goodman's unsatisfied face shows to Leonidas and Dujardin's photogenic pose while Damon just don't give a fuck what is happening there.
"You picked me because I'm good at dancing? Can I bring my dog along? No?"
   The Germans troop were retreating back to Berlin and Lt. Stokes got himself a terrifying intel that Hitler issued the Nero Decree that tell all the German soldiers to destroy all German possessions if Hitler dies or Germany falls.
   Tentera Jerman tentera telah berundur kembali ke Berlin dan Lt Stokes mendapat satu maklumat risikan yang menakutkan iaitu Hitler telah mengeluarkan Dekri Nero yang isi kandungannya memberitahu semua tentera Jerman untuk memusnahkan semua harta benda Jerman jika Hitler meninggal dunia atau Jerman kalah.

"You wanna do the prequel of Ocean Eleven, George? You must be out your mind!"

"It can be done John... We just need a time machine~"
   The Monuments Men also must now compete against the Soviet Union which has units of its own seizing artwork as war reparations as incentives to its soldiers. Will they succeed? Were their sacrifices worth it?
   'Monuments Men' juga kini perlu bersaing dengan tentera Kesatuan Soviet yang juga mempunyai unit mereka sendiri yang menyita karya seni sebagai pampasan perang untuk menjadi insentif kepada tenteranya. Adakah mereka akan berjaya? Berbaloikah pengorbanan mereka?

"Wanna tag along?"

"All war and no play, makes George a dull boy~ Lets play Jenga, boys!"
   Daniel Craig was the initial actor to play the role of James Granger but due to schedule conflict, that part went to Matt Damon (cliche choice from Clooney). This film also marked as the second collaboration between John Goodman and Jean Dujardin after The Artist. Me and my brother in-law enjoyed ourselves watching this movie with its mild humor regardless of its propaganda theme about Hitler's barbaric reign and Jewish oppression during that time. Do not label me anti-Semitic but that theme is not my kind of cup a tea. Because it is a war movie, I watched it anyway. You should too (especially if you are an art student).
   Daniel Craig adalah pelakon awal untuk memainkan peranan sebagai James Granger tetapi kerana konflik jadual, watak itu pergi ke Matt Damon (pilihan klise dari Clooney). Filem ini juga merupakan kerjasama kedua antara John Goodman dan Jean Dujardin selepas filem The Artist. Aku dan abang ipar aku berasa seronok menonton filem ini dengan pengisian jenaka yang ringan tanpa mengira tema propagandanya mengenai kezaliman pemerintahan Hitler dan orang Yahudi yang ditindas pada masa itu. Jangan label aku anti-Semitik kerana kenyataan aku tadi. Ianya adalah sebuah filem perang, maka aku tengokla jugak. Anda juga perlu tengok (terutamanya jika anda seorang pelajar seni).

The real George L. Stout vs fictional Frank Stokes

The real Rose Valland vs fictional Claire Simon
   Based on a true event and a true story...
   Berdasarkan kejadian dan kisah benar...

Comments

Popular Posts